KombiThe Singles

Metryka

  • Wykonawca: Kombi
  • Tytuł: The Singles
  • Wytwórnia: Sonic
  • Numer katalogowy: SON 21
  • Nośnik: CD
  • Data wydania: 1992
  • Komentarze []

Spis utworów

Spis muzyków

Reklama

Komentarze

Biografia Kombi

Kombi (nazwa stylizowana: KOMBI) - polski zespół muzyczny, założony w 1969 roku przez Sławomira Łosowskiego, występujący początkowo pod nazwą Akcenty, a po jej zmianie w 1976 roku jako Kombi. W początkowym okresie działalności grupa wykonywała muzykę z pogranicza stylów jazz-rock, fussion, rock. W końcu lat 70. kojarzony był jako sztandarowy zespół Muzyki Młodej Generacji. Od początku lat 80. ukształtował się znany do dzisiaj styl Kombi, charakteryzujący się wiodącą rolą instrumentów klawiszowych. Muzyka zespołu bliska jest stylom elektro-rock i synth pop. Kombi było jednym z najpopularniejszych polskich zespołów dekady lat 80. Charakterystyczne dla zespołu jest to, że poza piosenkami wykonuje także wiele utworów instrumentalnych. Do najpopularniejszych piosenek zespołu zalicza się m.in. "Black and White", "Hotel twoich snów", "Jej wspomnienie", "Kochać cię - za późno", "Królowie życia", "Linia życia", "Nie ma zysku", "Nasze rendez - vous", "Przytul mnie", "Słodkiego miłego życia", "Za ciosem cios". Najpopularniejsze utwory instrumentalne zespołu to "Cyfrowa gra", "Komputerowe serce", "Bez ograniczeń", "Taniec w słońcu", "Wspomnienia z pleneru" czy "Zaczarowane miasto". Początki zespołu, działalność pod szyldem Akcenty (1969-1976)Zespół został założony w 1969 r. pod nazwą Akcenty przez Sławomira Łosowskiego jako jego autorski projekt muzyczny. Zaczynał od występów w młodzieżowych i studenckich klubach Trójmiasta, grając bluesa i rock. Od 1971 Akcenty były w nurcie muzyki improwizowanej i eksperymentalnej. Utwory Akcentów stały się kompozycjami instrumentalnymi, często o rozbudowanych formach, zmieniających się podziałach rytmicznych oraz bogatych improwizacjach. Zespół wziął udział w trzech edycjach festiwalu Młodzieżowej Muzyki Współczesnej w Kaliszu. Na ostatnim z nich, w 1973 w składzie Łosowski, Gągałka, Rucki zespół zdobył pierwszą nagrodę, wykonując kompozycje Łosowskiego: "Bumerang", "Siódme żebro" i "Zapylanie". Ponadto Akcenty czterokrotnie wystąpiły we Wrocławiu na festiwalu Jazz nad Odrą; w 1973 zespół zdobył tam wyróżnienie, a rok później Łosowski główną nagrodę indywidualną. Po chwilowym okresie z muzyką improwizowaną i eksperymentalną Łosowski postanowił wrócić do rockowych korzeni. W 1975 rozstał się ze swoją dotychczasową sekcją rytmiczną (Jan Rucki, Zbigniew Gura) i przebudował skład zespołu. Przyjął do grupy śpiewającego basistę Zbigniewa Sentowskiego. W ośrodku wczasowym na Kaszubach usłyszał rockowego perkusistę Jana Plutę, którego po kilku dniach przesłuchał i zaproponował mu współpracę. Zespół w składzie Łosowski, Sentowski, Pluta zaczął od września występy w klubie Rudy Kot. Jesienią 1975 Łosowski rozstał się z Sentowskim i przyjął na jego miejsce basistę Waldemara Tkaczyka, a pod koniec roku gitarzystę Grzegorza Skawińskiego. W ten sposób Łosowski ukształtował nowy skład Akcentów, odpowiadający kierunkowi muzycznemu, który obrał. Zespół rozpoczął prace nad repertuarem oraz koncertował w klubach młodzieżowych i studenckich. W 1975 Łosowski nawiązał współpracę z Bałtycką Agencją Artystyczną w Sopocie, co dało możliwość grania większej ilości koncertów i lepszej promocji zespołu. Łosowski we współpracy z agencją opracował plan promocyjny, elementem którego miała być zmiana nazwy zespołu na bardziej współczesną. Decyzję o zmianie nazwy lider podjął 4 lipca 1976 r. w czasie występu zespołu na żywo w audycji "Bałtyckie Forum Muzyczne" Radia Gdańsk. Wtedy to zespół rozpoczął swój występ jako Akcenty, a zakończył już jako Kombi. Złoty okres Kombi (1976-1991)Pierwszy duży koncert pod nazwą Kombi zespół zagrał 2 sierpnia 1976 w sopockiej Operze Leśnej na festiwalu "Pop Session". W 1978 Kombi wystąpiło podczas koncertów Muzyka Młodej Generacji, wraz z grupami: Exodus, Krzak i Heam. W 1979 zespół wystąpił na Muzycznym Campingu w Lubaniu (w dniu koncertu "Muzyka Młodej Generacji") obok takich wykonawców jak: Exodus, Irjan, Krzak, Heam, Bogdan Gajkowski i "Magiczna Maszyna", czy Porter Band. W tym też roku (1979) ukazał się debiutancki singel zespołu z instrumentalną kompozycją "Wspomnienia z pleneru", natomiast rok 1980 przyniósł pierwszy longplay pt. Kombi (znany również jako "płyta z muchą"), z przebojami "Hotel twoich snów" i "Przytul mnie". Drugi album, zatytułowany Królowie życia, został nagrany na przełomie 1980/1981. Zawierał m.in. utwór tytułowy oraz kompozycję "Bez ograniczeń", będącą przez wiele lat muzyczną czołówką audycji telewizyjnej 5-10-15. W 1981 ukazał się singel z utworem instrumentalnym "Taniec w słońcu", który był powszechnie grany w dyskotekach. Do grupy dołączył nowy perkusista - Jerzy Piotrowski, a zespół wyruszył w duże trasy koncertowe za granicą

O Archiwum Polskiego Rocka

Czym się zajmujemy?

W Archiwum Polskiego Rocka katalogujemy polskie płyty i single!

Czy znajdę tu tylko polski rock?

Głównie polski rock, ale też polskie płyty popowe, metalowe, a nawet jazzowe

Czy tu są tylko płyty kompaktowe?

Nie! Znajdują się tu zarówno polskie płyty winylowe i płyty kompaktowe - w tym single winylowe i CD.

Mam zespół. Czy mogę zaistnieć na tej stronie?

Oczywiście! Jeżeli wydałeś już płytę lub singla, to skontaktuj się z nami poprzez formularz.

Chciałbym pomóc rozwijać serwis. Czy to możliwe?

Oczywiście! Jeżeli chcesz mi pomóc, to przede wszystkim skontaktuj się ze mną poprzez formularz. Możesz też założyć konto w portalu i już teraz dodawać wideoklipy do płyt, a w przyszłości będziesz edytował dane, kupował i sprzedawał płyty.

Czy Archiwum to tylko strona internetowa?

Nie. Co kilka lat cała zawartość przelewana jest na papier. W tym roku kolejne wydanie. Śledź losy portalu na facebooku i załóż konto w portalu by dostawać informacje na bieżąco!

Sax Club Pana Dyakowskiego

Sax Club Pana Dyakowskiego - oprawa miękka

Sax Club Pana Dyakowskiego to wywiad-rzeka z ikoną trójmiejskiej sceny jazzowej, saksofonistą Przemkiem Dyakowskim. To pełna anegdot opowieść o życiu zawodowym i prywatnym artysty wywodzącego się z ziemiańskiej rodziny o wielkich tradycjach. Dyakowski wspomina dzieciństwo w podkrakowskiej Masłomiącej i dorastanie w Zakopanem, współpracę z Piwnicą pod Baranami i odkrycie Ewy Demarczyk, koncerty w gdańskim Żaku, wyjazdy zagraniczne i występy z zespołem Rama 111, tworzenie gdańskiego Sax Clubu, animowanie jazzowej sceny w Trójmieście i współpracę z Radiem Gdańsk.

Sax Club Pana Dyakowskiego to także opowieść o przyjaźni i współpracy Dyakowskiego z innymi ikonami jazzu: Wojciechem Karolakiem, Adamem Makowiczem, Leszkiem Możdżerem, Maciejem Sikałą, Michałem Urbaniakiem czy Janem Ptaszynem Wróblewskim.

Współautorem autobiografii jest dziennikarz Radia Gdańsk Kamil Wicik, któremu pomagał Mariusz Nowaczyński. Stworzyli pierwszą książkę dokumentującą nie tylko dokonania Przemka Dyakowskiego, ale także historię sceny muzycznej Trójmiasta.

Kup teraz!

Reklama