Voo VooMimozaika

Metryka

  • Wykonawca: Voo Voo
  • Tytuł: Mimozaika
  • Wytwórnia: Music Corner Records
  • Numer katalogowy: MCRD 038
  • EAN: 0724352183524
  • Nośnik: CD
  • Data wydania: 1999
  • Komentarze []

Spis utworów

Spis muzyków

Reklama

Voo VooMimozaika inne wydania

Komentarze

Biografia Voo Voo

Voo Voo - polski zespół muzyczny działający od lat 80. XX wieku. Voo Voo gra zróżnicowaną muzykę, opierającą się głównie na połączeniu rocka z folkiem różnych kultur i dużej ilości improwizacji. Ostatnio w ich twórczości pojawiły się także elementy współczesnych gatunków muzycznych, takich jak drum and bass, hip-hop czy nu jazz. Nazwa grupy pochodzi od inicjałów jej założyciela i lidera, Wojciecha Waglewskiego ("W. W." zapisane zgodnie z zasadami fonetyki języka angielskiego). Z grupą związany jest aktywnie działający fanklub "Wannolot", który wydaje płyty dostępne dla fanów zespołu zawierające nagrania koncertowe, wywiady czy utwory zespołu niedostępne w oficjalnych wydawnictwach. Zespół powstał w 1985 r. z większości członków grupy Morawski Waglewski Nowicki Hołdys. Pierwszy skład Voo Voo stanowili Wojciech Waglewski, Andrzej Nowicki (gitara basowa), Wojciech Morawski (perkusja) i Milo Kurtis (instrumenty perkusyjne i trąbka). Na pierwszych koncertach, jeszcze w 1985 r., Morawskiego zastąpił Marek Czapelski, i z takim składem zespół zadebiutował na festiwalu w Jarocinie. Wkrótce z zespołu odeszli Nowicki, Kurtis i Czapelski, a na ich miejsce trafili bracia Jan Pospieszalski, grający na gitarze basowej i kontrabasie, Mateusz Pospieszalski (saksofon) oraz Andrzej Ryszka (Tie Break, ex-Krzak). Na początku lat 90. Andrzeja Ryszkę zastąpił za perkusją Piotr "Stopa" Żyżelewicz i pozostał perkusistą Voo Voo aż do swojej śmierci 12 maja 2011. W 1997 r. grupa brała udział w kampanii wyborczej AWS. W roku 1998 z zespołu odszedł Jan Pospieszalski, który zaczął się zajmować pracą w mediach, a jego miejsce zajął Karim Martusewicz. Obecnie w Voo Voo grają: Wojciech Waglewski - gitara, śpiew - autor tekstów, kompozytor, aranżer, lider zespołu; Mateusz Pospieszalski - saksofony, flet, klarnet basowy, instrumenty klawiszowe, akordeon, śpiew - kompozytor, aranżer; Karim Martusewicz - kontrabas, gitara basowa - kompozytor, aranżer; Michał Bryndal - perkusja. Na różnych płytach współpracowali z nimi między innymi Fiolka, Mamadou Diouf, "Ziut" Gralak, Anna Maria Jopek, Urszula Dudziak, Trebunie Tutki, DJ MAD, Fisz, a na płycie Flota zjednoczonych sił pojawiła się cała plejada znanych wykonawców. Voo Voo chętnie nawiązuje tego typu współpracę, a poszczególni muzycy zespołu często pojawiają się w różnych rolach (także producentów i aranżerów) na płytach innych artystów. Jeden z najbardziej oryginalnych projektów to udział w sztuce teatralnej z Janem i Marią Peszek. Za sprawą Mirosława Olszówki, menedżera zespołu, na scenie nieraz pojawiali się mimowie (w tym także on sam). Waglewski i Pospieszalski występują czasem w duecie akustycznym jako Wagiel&Mateo. Stroną plastyczną Voo Voo zajmuje się Jarosław Koziara, artysta z Lublina. Jego dziełem są zarówno okładki płyt, scenografia koncertów jak i land-art z elementami nawiązującymi do liter "V" i "O". Twórczość zespołu przechodziła ewolucję od początkowo mrocznych i surrealistycznych obrazów w warstwie tekstowej, okraszonych podobną muzyką, do coraz pogodniejszych i bardziej dynamicznych klimatów. Muzyka Voo Voo sięgała nieraz do żywiołowych, graniczących z transem rytmów, zapożyczonych z różnych gatunków muzycznych. Choć zespół łączy je ze sobą, poszczególne płyty mają jednak zwykle jakiś dominujący styl. W tekstach przeważa proste słownictwo, nawiązujące do mowy potocznej, ale jednocześnie są one pełne gier i zabaw językowych, a treść dotyczy często przeżyć egzystencjalnych i metafizycznych. Pod tym względem są bliskie utworom Lecha Janerki czy zespołu Raz, Dwa, Trzy, z którymi zresztą wielokrotnie koncertowali. Sam Waglewski uważa, że ważniejsza jest muzyka, a pisanie tekstów traktuje jako dodatek do niej. W opinii wielu słuchaczy Voo Voo najlepiej sprawdza się na koncertach. W szczytowym okresie działalności koncertowej, pod koniec lat 80. dawał ich 300 rocznie. Z biegiem lat ilość koncertów pozostawała wysoka, jednak coraz więcej z nich odbywało się nie pod szyldem samego Voo Voo: jako duety Waglewski-Pospieszalski, spektakle Muzyka ze słowami, trasy z Martyną Jakubowicz czy Trebuniami-Tutkami. Tradycją stały się występy pod koniec roku w warszawskim Teatrze Małym oraz latem na zamku w Janowcu. Niektóre z zarejestrowanych koncertów: Letnia Zadyma w Środku Zimy - płyta; W kamieniołomach w Kazimierzu nad Wisłą - rejestracja telewizyjna; Koncert w ramach Festiwalu Teatralnego Malta - rejestracja telewizyjna..

O Archiwum Polskiego Rocka

Czym się zajmujemy?

W Archiwum Polskiego Rocka katalogujemy polskie płyty i single!

Czy znajdę tu tylko polski rock?

Głównie polski rock, ale też polskie płyty popowe, metalowe, a nawet jazzowe

Czy tu są tylko płyty kompaktowe?

Nie! Znajdują się tu zarówno polskie płyty winylowe i płyty kompaktowe - w tym single winylowe i CD.

Mam zespół. Czy mogę zaistnieć na tej stronie?

Oczywiście! Jeżeli wydałeś już płytę lub singla, to skontaktuj się z nami poprzez formularz.

Chciałbym pomóc rozwijać serwis. Czy to możliwe?

Oczywiście! Jeżeli chcesz mi pomóc, to przede wszystkim skontaktuj się ze mną poprzez formularz. Możesz też założyć konto w portalu i już teraz dodawać wideoklipy do płyt, a w przyszłości będziesz edytował dane, kupował i sprzedawał płyty.

Czy Archiwum to tylko strona internetowa?

Nie. Co kilka lat cała zawartość przelewana jest na papier. W tym roku kolejne wydanie. Śledź losy portalu na facebooku i załóż konto w portalu by dostawać informacje na bieżąco!

Sax Club Pana Dyakowskiego

Sax Club Pana Dyakowskiego - oprawa miękka

Sax Club Pana Dyakowskiego to wywiad-rzeka z ikoną trójmiejskiej sceny jazzowej, saksofonistą Przemkiem Dyakowskim. To pełna anegdot opowieść o życiu zawodowym i prywatnym artysty wywodzącego się z ziemiańskiej rodziny o wielkich tradycjach. Dyakowski wspomina dzieciństwo w podkrakowskiej Masłomiącej i dorastanie w Zakopanem, współpracę z Piwnicą pod Baranami i odkrycie Ewy Demarczyk, koncerty w gdańskim Żaku, wyjazdy zagraniczne i występy z zespołem Rama 111, tworzenie gdańskiego Sax Clubu, animowanie jazzowej sceny w Trójmieście i współpracę z Radiem Gdańsk.

Sax Club Pana Dyakowskiego to także opowieść o przyjaźni i współpracy Dyakowskiego z innymi ikonami jazzu: Wojciechem Karolakiem, Adamem Makowiczem, Leszkiem Możdżerem, Maciejem Sikałą, Michałem Urbaniakiem czy Janem Ptaszynem Wróblewskim.

Współautorem autobiografii jest dziennikarz Radia Gdańsk Kamil Wicik, któremu pomagał Mariusz Nowaczyński. Stworzyli pierwszą książkę dokumentującą nie tylko dokonania Przemka Dyakowskiego, ale także historię sceny muzycznej Trójmiasta.

Kup teraz!

Reklama