FlapjackKeep Your Heads Down

Metryka

  • Wykonawca: Flapjack
  • Tytuł: Keep Your Heads Down
  • Wytwórnia: Makumba Music
  • Numer katalogowy: MAKUCD 001
  • EAN: 5902768225006
  • Nośnik: CD
  • Data wydania: 2012-07-16
  • Opakowanie: digipack
  • Komentarze []

Spis utworów

Spis muzyków

Reklama

Komentarze

Biografia Flapjack

Flapjack - polska grupa muzyczna założona w 1993, wykonująca połączenie thrash metalu, hardcore i rapcore, jak również rocka. Początki powstania zespołu datuje się na grudzień 1993. Głównymi założycielami grupy byli Robert "Litza" Friedrich oraz Maciej "Ślimak" Starosta, członkowie zespołu Acid Drinkers i w życiu prywatnym szwagrowie. Po nagraniu wraz z tym zespołem płyty Vile Vicious Vision (w mniemaniu wielu osób i ich samym niemającej pożądanej mocy i energii), postanowili stworzyć projekt, który zaspokoi potrzebę mocniejszego grania. Jak przyznał Robert Friedrich, brakowało mu wówczas grania "mocnego thrashu". W nowej formacji swoje ujście znalazło tworzenie tego nurtu muzyki połączonego z hip-hopem i hardcore. Ponadto możliwe stało się ukazanie innych treści w tekstach od tych ukazanych w lirykach Acid Drinkers tworzonych przez Tomasza "Titusa" Pukackiego. Nazwa grupy oznacza w języku angielskim naleśnik. W jednym z wywiadów z 1994 Maciej Starosta stwierdził "nasze mózgi po grze w zespole Acid Drinkers wyglądają jak naleśniki". Ruthless Kick (1994) Skład nowej formacji był początkowo nieklarowny. Prócz Litzy (gitara rytmiczna) i Ślimaka (perkusja), funkcję gitarzysty basowego objął Tomasz "Titus" Pukacki, a obowiązki wokalisty przejął Kompas (wówczas śpiewający w grupie Gomor). W takim składzie muzycy odbyli jedną próbę. Po okresie wstępnych przymiarek do zespołu trafili pochodząca z Arizony Amerykanka "Elizabeth" z grupy Mellow Driver (w zamierzeniu miała być wokalistką i autorką tekstów Flapjacka), nowy basista Hrap-Luck oraz gitarzysta Maciej Jahnz (niegdyś występował z Litzą w formacji Slavoy). Za pieniądze uzyskane ze sprzedaży sprzętu muzycznego Litza wynajął studio nagraniowe celem zarejestrowania materiału na debiutancką płytę. Kompozycje były nagrywane na początku lutego 1994 w Modern Sound Studio w Gdyni pod kierunkiem Adama Toczko, któremu asystował Tomasz Bonarowski. W międzyczasie uznano jednak, iż głos Elizabeth nie pasuje do całości materiału i ostatecznie Amerykanka zaśpiewała tylko w jednym utworze ("Dead Elisabeth") oraz napisała część tekstów do innych utworów. Do studia przybył natomiast Tomasz "Lipa" Lipnicki z grupy Illusion w towarzystwie wokalisty trójmiejskiej kapeli Ndingue - Grzegorzem "Guzikiem" Guzińskim, którym Litza zainteresował się podczas jednego z gdyńskich koncertów. W końcu to Guzik stał się głównym wokalistą na powstającym albumie zespołu. Ponadto w niektórych utworach na płycie pojawił się saksofonista Vimek z zielonogórsko-poznańskiej formacji Squot oraz kilka innych osób, m.in. wspomniani Lipa i Titus w chórkach. Premierowy album został zatytułowany Ruthless Kick (pol. dosł. Bezwzględny Kopniak) i wydany 1 września 1994 przez wytwórnię Metal Mind Productions. Krążek zawierał 10 utworów stanowiących nowoczesne połączenie thrash metalu oraz hardcore. Robert Friedrich stwierdził, iż materiał na albumie został zainspirowany twórczością grupy Metallica i powstawał w oczekiwaniu na nowe wydawnictwo tego zespołu. Niewątpliwą zaletą płyty był głos oraz opanowana angielszczyzna Guzika, przywołująca na myśl poziom amerykańskich grup muzycznych, reprezentujących zbliżone style muzyczne. Okładka albumu przedstawiała odcisk buta-glana oraz hasło "For Mosh Only" (pol. "Tylko do moshu"), zwracające uwagę na to, że ciężkie obuwie ma służyć wyłącznie do zabawy na koncertach, zaś w tym kontekście hasło stanowiło jednocześnie sprzeciw wobec przemocy. W ramach promocji Flapjack zagrał trasę koncertową u boku uznanej angielskiej grupy Paradise Lost. Ponadto do początku 1995 grupa koncertowała wraz z Acid Drinkers, Kazikiem oraz u boku amerykańskiej formacji Dog Eat Dog podczas festiwalu Odjazdy '94, 12 lutego 1995 wystąpiła na Rockowych Walentynkach w poznańskiej "Arenie" (z widownią ok. 7-8 tys.), w lutym 1995 wspólnie z Illusion (koncerty cieszyły się sporym zainteresowaniem, np. w Rzeszowie 28 lutego 1995 chętnych na obejrzenie występów Illusion i Flapjack było ok. 700-800 osób). Flapjack uchodził za jedno z muzycznych odkryć w Polsce, a materiał z płyty został entuzjastycznie przyjęty zarówno przez dziennikarzy jak i słuchaczy. W 1994 zespół uzyskał nominację do nagrody polskiego przemysłu fonograficznego Fryderyka 1994 w kategorii "Fonograficzny Debiut Roku". W podsumowaniu roku 1994 czasopisma "Tylko Rock" Flapjack zaął trzecie miejsce w kategorii Nadzieja Roku. Fairplay (1996) Drugi album grupy stanowił dla jego członków poważniejsze wyzwanie. Jak przyznał w wywiadzie Robert Friedrich: "...różnica tkwiła w świadomości powstawania. Ruthless Kick było przypadkiem, po prostu dobrą zabawą. Wtedy Flapjack był tylko takim odskokiem, czadowym eksperymentem, bezdrugową balangą. (...) Formuła jest wciąż na wpół improwizowana. Niemniej, t

O Archiwum Polskiego Rocka

Czym się zajmujemy?

W Archiwum Polskiego Rocka katalogujemy polskie płyty i single!

Czy znajdę tu tylko polski rock?

Głównie polski rock, ale też polskie płyty popowe, metalowe, a nawet jazzowe

Czy tu są tylko płyty kompaktowe?

Nie! Znajdują się tu zarówno polskie płyty winylowe i płyty kompaktowe - w tym single winylowe i CD.

Mam zespół. Czy mogę zaistnieć na tej stronie?

Oczywiście! Jeżeli wydałeś już płytę lub singla, to skontaktuj się z nami poprzez formularz.

Chciałbym pomóc rozwijać serwis. Czy to możliwe?

Oczywiście! Jeżeli chcesz mi pomóc, to przede wszystkim skontaktuj się ze mną poprzez formularz. Możesz też założyć konto w portalu i już teraz dodawać wideoklipy do płyt, a w przyszłości będziesz edytował dane, kupował i sprzedawał płyty.

Czy Archiwum to tylko strona internetowa?

Nie. Co kilka lat cała zawartość przelewana jest na papier. W tym roku kolejne wydanie. Śledź losy portalu na facebooku i załóż konto w portalu by dostawać informacje na bieżąco!

Sax Club Pana Dyakowskiego

Sax Club Pana Dyakowskiego - oprawa miękka

Sax Club Pana Dyakowskiego to wywiad-rzeka z ikoną trójmiejskiej sceny jazzowej, saksofonistą Przemkiem Dyakowskim. To pełna anegdot opowieść o życiu zawodowym i prywatnym artysty wywodzącego się z ziemiańskiej rodziny o wielkich tradycjach. Dyakowski wspomina dzieciństwo w podkrakowskiej Masłomiącej i dorastanie w Zakopanem, współpracę z Piwnicą pod Baranami i odkrycie Ewy Demarczyk, koncerty w gdańskim Żaku, wyjazdy zagraniczne i występy z zespołem Rama 111, tworzenie gdańskiego Sax Clubu, animowanie jazzowej sceny w Trójmieście i współpracę z Radiem Gdańsk.

Sax Club Pana Dyakowskiego to także opowieść o przyjaźni i współpracy Dyakowskiego z innymi ikonami jazzu: Wojciechem Karolakiem, Adamem Makowiczem, Leszkiem Możdżerem, Maciejem Sikałą, Michałem Urbaniakiem czy Janem Ptaszynem Wróblewskim.

Współautorem autobiografii jest dziennikarz Radia Gdańsk Kamil Wicik, któremu pomagał Mariusz Nowaczyński. Stworzyli pierwszą książkę dokumentującą nie tylko dokonania Przemka Dyakowskiego, ale także historię sceny muzycznej Trójmiasta.

Kup teraz!

Reklama