AnawaAnawa

Metryka

  • Wykonawca: Anawa
  • Tytuł: Anawa
  • Wytwórnia: Digiton
  • Numer katalogowy: DIG 138
  • Nośnik: CD
  • Data wydania: 1993
  • Komentarze []

Spis utworów

Spis muzyków

Reklama

AnawaAnawa inne wydania

Komentarze

Biografia Anawa

Anawa - polski zespół instrumentalny, założony w grudniu 1966 roku w Krakowie. Z czasem przekształcił się w samodzielną grupę wokalno-instrumentalną. Na początku był to kabaret studentów Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej - Anawa, który tworzyli: Jan Kanty Pawluśkiewicz, Marek Czuryło, Adam Pasternakiewicz, Ziemowit Pawluśkiewicz, Michał Pawluśkiewicz i Tadeusz Kalinowski. Wkrótce dołączył Marek Grechuta. Artyści określali swoją działalność jako: sztukę jarmarczno-cyrkową, z przerwami na piosenkę liryczną. W Kabarecie Anawa powstały pierwsze utwory autorstwa Grechuty i Pawluśkiewicza. Kompozycje miały nastrój liryczny (Pomarańcze i mandarynki), lub żartobliwy (Tango Anawa). Równolegle z kabaretem powstaje zespół muzyczny Anawa, który tworzyli: M. Grechuta (śpiew), J.K. Pawluśkiewicz (fortepian), Zbigniew Wodecki (skrzypce), Anna Wójtowicz (wiolonczela), Tadeusz Dziedzic (gitara). Zespół odniósł znaczące sukcesy. W 1967 zdobył Grand Prix na Festiwalu Piosenki i Piosenkarzy Studenckich w Krakowie. Zespół był wielokrotnie nagradzany na Krajowym Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu (1968, 1969, 1971). W 1969 r. Anawa zrealizowała pierwszą czwórkę dla Pronitu, a telewizja wyemitowała film pt. Będziesz moją panią. Skład formacji na przestrzeni lat wielokrotnie ulegał zmianom. Z zespołem współpracowali: gitarzysta Marek Jackowski i kontrabasista, a następnie flecista Jacek Ostaszewski. Muzycy brali udział w nagraniu płyt Marek Grechuta & Anawa (1970) i Korowód (1971). W grupie pojawiły się różnice na tle artystycznym. Latem 1972 roku po rozstaniu z Grechutą, Ostaszewskim i Jackowskim (dwaj ostatni muzycy wraz z Tomaszem Hołujem stworzyli trio Osjan) wokalistą grupy został Andrzej Zaucha (wcześniej w Dżamblach), z którym został nagrany tylko jeden album pt. "Anawa". Na płycie Jan Kanty Pawluśkiewicz dał wyraz swoim ówczesnym upodobaniom mieszając poezję (głównie Leszka Aleksandra Moczulskiego) z awangardą i jazz-rockiem. Grupa była jednym z uczestników koncertu towarzyszącego igrzyskom olimpijskim w Monachium oraz atrakcją najważniejszych imprez kulturalnych środowiska akademickiego, np. w maju 1973 r. kiedy to uczestniczyła w Studenckiej Wiośnie Estradowej, czy we wrześniu w Intercopernicaliach. Grupa znalazła się na obrzeżach rodzimej rozrywki i grała ograniczoną liczbę koncertów, co było spowodowane decyzją Pawluśkiewicza. Kilka piosenek jak np. Nie przerywajcie zabawy często gościło na radiowej antenie. Kompozycję Tańcząc w powietrzu pt. Linoskoczek nagrał po latach Grzegorz Turnau. Grupa zawiesiła działalność na jesieni 1973 r. Wtedy też do sprzedaży trafił jej najbardziej rockowy longplay. W połowie 1976 roku Pawluśkiewicz zainteresował Grechutę pracą nad musicalem Szalona lokomotywa, opartym na motywach utworów Stansława Ignacego Witkiewicza. Od 1976 r. Anawa ponownie współpracowała z Grechutą (z przerwą w latach 1989-1994), ale już bez Jana Kantego Pawluśkiewicza (odszedł w 1980). Kierownictwo muzyczne grupy przejął Michał Półtorak. Ostatni okres aktywności zespołu przypada na lata 1994-2003. W zespole w różnym czasie i w różnym charakterze - oprócz założycieli - występowali: Marek Grechuta - śpiew; Andrzej Zaucha - śpiew, instrumenty perkusyjne; Tadeusz Dziedzic - gitara (pierwszy skład); Marek Jackowski - gitara; Zbigniew Frankowski - gitara, śpiew; Paweł Ścierański - gitara; Robert Hobrzyk - gitara; Jerzy Wysocki - gitara; Janusz Grzywacz - rhodes; Wojciech Wegliński - instrumenty klawiszowe; Konrad Mastyło - instrumenty klawiszowe; Mariusz Pikuła - instrumenty klawiszowe; Paweł Piątek - fortepian; Piotr Techmański - flet, saksofon; Leszek Szczerba - flet, saksofon tenorowy; Zbigniew Wodecki - skrzypce (pierwszy skład); Zygmunt Kaczmarski - skrzypce, gitara; Michał Półtorak - skrzypce; Tomasz Góra - skrzypce; Joanna Giemzewska - skrzypce; Halina Jarczyk - skrzypce; Tomasz Góra - skrzypce; Mirosław Stępień - skrzypce; Jerzy Mikuliszak - skrzypce; Tadeusz Kożuch - altówka, trąbka; Anna Wójtowicz - wiolonczela (pierwszy skład); Zbigniew Paleta - skrzypce; Jadwiga Olesińska - wiolonczela; Wiesław Murzański - wiolonczela; Alicja Góra - wiolonczela; Jacek Ostaszewski - kontrabas, flet; Jan Gonciarczyk - kontrabas; Józef Michalik - kontrabas; Krzysztof Ścierański - gitara basowa; Adam Moszumański - gitara basowa; Eugeniusz Makówka - perkusja; Marian Bronikowski - perkusja; Jan Pilch - perkusja; Sławomir Berny - perkusja; Marek Olma - perkusja; Marek Sitkowski - perkusja; Andrzej Popiel - perkusja. Zespół dał ponad dwa i pół tysiąca koncertów w Polsce i za granicą.; "Anawa" to spolszczona wersja 2 słów z jęz. francuskiego - en avant. Po polsku znaczy to tyle co "naprzód". Wolański R., Leksykon Polskiej Muzyki Rozrywkowej, Warszawa 1995, Agencja Wydawnicza MOREX, ​ISBN 83-8684

O Archiwum Polskiego Rocka

Czym się zajmujemy?

W Archiwum Polskiego Rocka katalogujemy polskie płyty i single!

Czy znajdę tu tylko polski rock?

Głównie polski rock, ale też polskie płyty popowe, metalowe, a nawet jazzowe

Czy tu są tylko płyty kompaktowe?

Nie! Znajdują się tu zarówno polskie płyty winylowe i płyty kompaktowe - w tym single winylowe i CD.

Mam zespół. Czy mogę zaistnieć na tej stronie?

Oczywiście! Jeżeli wydałeś już płytę lub singla, to skontaktuj się z nami poprzez formularz.

Chciałbym pomóc rozwijać serwis. Czy to możliwe?

Oczywiście! Jeżeli chcesz mi pomóc, to przede wszystkim skontaktuj się ze mną poprzez formularz. Możesz też założyć konto w portalu i już teraz dodawać wideoklipy do płyt, a w przyszłości będziesz edytował dane, kupował i sprzedawał płyty.

Czy Archiwum to tylko strona internetowa?

Nie. Co kilka lat cała zawartość przelewana jest na papier. W tym roku kolejne wydanie. Śledź losy portalu na facebooku i załóż konto w portalu by dostawać informacje na bieżąco!

Sax Club Pana Dyakowskiego

Sax Club Pana Dyakowskiego - oprawa miękka

Sax Club Pana Dyakowskiego to wywiad-rzeka z ikoną trójmiejskiej sceny jazzowej, saksofonistą Przemkiem Dyakowskim. To pełna anegdot opowieść o życiu zawodowym i prywatnym artysty wywodzącego się z ziemiańskiej rodziny o wielkich tradycjach. Dyakowski wspomina dzieciństwo w podkrakowskiej Masłomiącej i dorastanie w Zakopanem, współpracę z Piwnicą pod Baranami i odkrycie Ewy Demarczyk, koncerty w gdańskim Żaku, wyjazdy zagraniczne i występy z zespołem Rama 111, tworzenie gdańskiego Sax Clubu, animowanie jazzowej sceny w Trójmieście i współpracę z Radiem Gdańsk.

Sax Club Pana Dyakowskiego to także opowieść o przyjaźni i współpracy Dyakowskiego z innymi ikonami jazzu: Wojciechem Karolakiem, Adamem Makowiczem, Leszkiem Możdżerem, Maciejem Sikałą, Michałem Urbaniakiem czy Janem Ptaszynem Wróblewskim.

Współautorem autobiografii jest dziennikarz Radia Gdańsk Kamil Wicik, któremu pomagał Mariusz Nowaczyński. Stworzyli pierwszą książkę dokumentującą nie tylko dokonania Przemka Dyakowskiego, ale także historię sceny muzycznej Trójmiasta.

Kup teraz!

Reklama